Lägesrapport!

Kanske ska uppdatera er nyfikna och oroliga själar där ute i etern.
Natten till igår fick jag inte sova för magen, den spände, gjorde ont som sjutton och det var jäkligt obehagligt.
Eftersom jag fått höra av Ulla, min barnmorska, att jag skulle åka in om det vart så, och såpass illa att jag inte fick sova, så ringde jag in direkt när jag gick upp vid 9.
Dom sa åt mig att komma in, på en endaste gång.
Så jag ringde hem Rickard, han skickade in buren i bilen och sen drog vi.
Stackars Rickard höll på att gå i tusen bitar, fördelen med det var att jag fick hålla mig lugn för att nån av oss skulle vara det. Väl uppe i falun kopplar dom mig till en sån där hjärtslagsmaskin och det pickar på så himla bra, jätteskönt att se det.
Sen kommer läkaren in, en jättetrevlig kvinna, som självklart har en kandidat med sig.
En ung kille, trodde jag nåt annat? Det är alltid, alltid, så när jag kommer upp med nåt besvär i den regionen, antingen en ung, manlig läkare, eller så är det en kvinna som har en ung manlig kandidat med sig. Tur man är härdad!
Dom kollar lite, pratar om min gamla cellförändring och berättar att dom vill göra ett vaginalt ulttraljud och mäta livmodertappen, den ska vara 5 centimeter lång.
Väl in där är det bara att klä av sig, självklart finns det inte ens ett skynke att klä av sig bakom, upp i stolen, topsa på lite för att kolla några prover. Och sen en vanlig gynundersökning.
Då kommer kandidaten fram och säger "nu är jag lite fräck och är med och kollar". Jag bara skrattade, herregud, så mycket folk vi haft med när vi bara gjorde det här barnet!
Livmodertappen har krympt till 2,8 centimeter, vid 2,5 är det "allvarligt". Så jag vart sjukskriven i 2 veckor och ska inte lyfta, inte stressa och vila, vila och vila.
Den kvinnliga läkaren sa också att jag ska dit om 2 veckor igen, just nu är det ingen större fara, men om barnet bestämmer sig för att det vill ut finns det inte så mycket dom kan göra för att stoppa det.
Men, nu har vi bestämt här hemma att den ska stanna där den är iallafall till Juli.
Eller hur, tycker ni inte?


Kommentarer
Postat av: Ida

Kanske ska sätta mig å rita upp lite prematurkläder utifall att den lille rackarn bestämmer sig för att komma ut tidigare. Har ju lite att gå på efter Novah :-)

2011-05-04 @ 12:37:27
URL: http://trolltoka.blogg.se/
Postat av: Johanna

2011-05-04 @ 12:37:37
Postat av: Liza

Maj-Björn Perfekt Ewert, nu lyssnar du och stannar prompt inne till juli, är det förstått?



Och du kära Isa, du ligger banne mig still på soffan! :)

2011-05-04 @ 12:38:31
URL: http://bispbergshyttannittioatta.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hoppas att det går tillbaka till 5cm..

Inte kul om lillen vill komma ut för tidigt..



:) Johanna Gustavsson

2011-05-04 @ 12:39:49
Postat av: Emma C

Ja Isa nu blir det soffläge för dig och hör sen!! Du får köra med männen i familjen nu! Annars om den nu lilla envisingen som verkar fått det redan efter sin mor (jag tror det är en envis tjej) så finns det mini mini kläder här som du får låna :D

2011-05-04 @ 20:21:16
URL: http://gladjeochsorg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0